انواع باتری های موبایل

باتری نیکل کادمیوم

باتری های نیکل کادمیوم نسل تجاری اول باطریها می باشند که با استفاده از نوت بوک موبایل تولید انبوه می‌شدند. برای مشخص کردن این نوع باتری ها از علامت Ni-Cd و یا همان نیکل کادمیوم استفاده می‌شود اما این نوع باتری امروز از میدان خارج شده‌اند. این نوع بازی ها بودند که می بایست در ابتدایی 12 ساعت شارژ کرد و هر بار هم باید تا تخلیه می‌شدند ب از بین رفتن سلول ها نشود. تقریباً 5 سالی می‌شود که دیگر از این باتری ها به دلایل مختلفی استفاده نمی‌شود و در محصولات جدید به هیچ وجه کاربردی ندارند.

باتری یون لیتیومی

این باتری‌ها نسل دوم باتری ها در دستگاه‌های الکترونیکی هستند و علامت مشخصه آنها کلمه Li-On روی بدنه باتری و دفترچه مشخصات محصول است. این باتری ها در موبایل و نوت بوک هنوز کاربرد دارند اما آنها هم با نسل جدید در حال تعویض هستند. این نوع باتری ها به هیچ وجه نباید به صورت کامل تخلیه شارژ شوند،باید حداقل 10 درصد شارژ باقیمانده داشته باشند و مجددا شارژ شوند و سپس تا 100 درصد مجددا شارژ شوند.های لیتیوم یونی معمولاً دارای طول عمر شارژ و دشارژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه هستند،در صورتی که قبل از تخلیه کامل و زود به زود این باتری شارژ شود،طول عمر آن کم می شود و این بازی زودتر به اتمام می رسد.

باتری لیتیوم پلیمری

اینو باتری های نسل جدید باتری هایی هستند که محدودیت کمتری داشته و نسبت به سایر انواع باطری سبک و ایمن می باشد. این روبات را با علامت Li-Po مشخص می‌شوند. باتری های لیتیوم پلیمری هیچ محدودیتی در کاربرد ندارند بعد در هنگام متصل شدن به کامپیوتر توسط پورت USb قابلیت شارژ شدن دارد. در هنگام شارژ کردن نیازی نیست شارژ باتری ها تا 100 درصد انجام شود. وزن امکاناتی است که سازندگان این بازی در آن تعبیه کردند تا طول عمر باتری بالا برود.

عوامل تاثیر گذار به روی عمر باتری

بهترین روش جهت بالابردن طول عمر باطری در گوشی های تلفن همراه در پایین ذکر میکنیم :

  1. از شارژرهای ارزان‌قیمت استفاده نکنید؛شارژ را به دلیل اینکه دقت کافی در اندازه گیری ولتاژ ندارند باز خراب شدن باتری میشوند.
  2. نگذارید ظرفیت باتری کاملا خالی شود؛وقتی میزان شارژ باتری به کمتر از ۲۰ درصد رسید میتوانید آن را شارژ کنید که طول عمر باتری افزایش پیدا کند.
  3. بلافاصله بعد از تخلیه شدن شارژ باتری آن را به برق نزنید.
  4. مدت زمان زیادی باتری گوشی را بدون شارژ نگذارید؛این کار باعث از دست دادن قابلیت ذخیره انرژی در سلولهای بازی می‌شود و در نهایت باعث آسیب می‌بیند و نمی‌تواند شارژ شما را به خوبی قبل نگه دارد.
  5. یکی از مهمترین دلایل کاهش سرعت شارژ باتری های لیتیوم یعنی شاید بیشتر از ۸۰ درصد کمتر شدن از شارژ باتری ۲۰ درصد است.
  6. از کارکردن با گوشی هنگام شارژ خودداری کنید؛ باز کردن کارهای سنگین انجام دادن با گوشی در زمان شارژ علاوه بر کاهش طول عمر باتری باز داغ شدن و باد کردن باتری نیز می شود.
  7. برنامه ها را ببندید،برنامه هایی که در پس زمینه گوشی شما در حال اجرا هستند و انرژی باتری کم می کنند و باعث خالی شدن سریع تر شارژ می شوند. همچنین در صورتی که بلوتوث وای فای نیاز ندارید آنها را غیر فعال کنید تا کمتر باتری مصرف شود و حتی می توانید گزینه power saving mode را فعال کنید.
  8. از سرد و گرم کردن بیش از حد باتری گوشی جلوگیری کنید؛در روزهای خیلی سرد زمستان دارد ممکن گوشی را از جیب یا کیف تان بیرون نیاورید و در روزها گرم آن را در معرض آفتاب و هوای گرم قرار ندهید چرا که این موضوع باعث کاهش مقاومت درونی بازی و در نهایت فرسودگی باتری میشود.

از پاوربانک استفاده کنیم ؟ یا نه

تقریبا هیچ نظریه و سند علمی وجود ندارد که نشان دهنده آسیب ناشی از به کارگیری پاوربانک تبلیغاتی در وسایل الکترونیکی باشد. ادعای صدمه جدی و باتری های گوشی و تبلت تنها از طریق کاربرانش یافتند و هیچ مستند علمی را تایید نمی‌کند، زیرا باور بانک ها به گونه ای طراحی و ساخته شدند که متناسب با استانداردهای ابزارهای الکترونیکی هستند. پاوربانک قدرت و انرژی را در خود ذخیره می کند که برای دستگاه متناسب با آن کاملاً ایده‌آل است!
با وجود اینکه خود قطعات پاور بانک آسیب و انواع ابزارهای الکترونیکی وارد نمی‌کنند،اما استفاده از پاوربانک های غیر استاندارد به هرشکلی موزه و آسیب رسان است. کابل های غیراستاندارد و بی‌کیفیت بزرگترین خطر برای انواع پاوربانک و دستگاه های متصل به آن محسوب می‌شوند. کابل ها باعث ایجاد اختلالات الکتریکی و آتش سوزی میشوند. نه تنها به ابزارهای الکترونیکی،بلکه به جان مصرف‌کنندگان نیز آسیب می رسانند.
بر خلاف نمونه های تقلبی و غیر اورجینال پاوربانک های استاندارد و کیفیت تنها باعث خراب شدن گوشی نمی شوند،بلکه در بهبود وضعیت آن نیز موثر هستند. به عنوان مثال در برخی نمونه های پاور بانک های استاندارد و پیشرفته سیستم های ویژه استفاده می‌شود از دستگاه به خصوص گوشی های همراه در برابر حرارت و دمای بیش از حد،فشار ولتاژ برق و انرژی نامناسب محافظت می کند. در واقع نسل جدید پاور بانک ها به نوعی محافظ دستگاه های الکترونیکی هستند و افراد با استفاده مداوم از آنها بهبود وضعیت دستگاه الکترونیکی خود کمک می کنند. اگرچه که این مزیت هایی در تمام پاور بانک ها وجود ندارد و تنها نمونه های جدید و مدرن شامل چه ویژگی هایی هستند. اگر به دنبال خرید پاوربانک های ارزان هستید قطعاً باعث خراب شدن باتری دستگاه تان می‌شوید و بدیهی است که برای گوشی گران قیمت باید لوازم جانبی معتبر باکیفیتی را تهیه کنید.